متالیکا Metallica یک گروه هوی متال آمریکایی است که از سال ۱۹۸۱ در شهر لس آنجلس فعالیت خود را آغاز کرد.
پیشینه
در ۲۸ اکتبر سال ۱۹۸۱ لارس اولریک نوازنده درام به جیمز هتفیلد نوازنده گیتار و خواننده پیشنهادی میکند که جیمز نمیتواند آن را رد کند: «من برای گروهم، بر روی آلبوم جدید اسلیگل جایی برای یک آهنگ دارم».
حقیقت این است که لارس تا آن زمان گروهی نداشت ولی آن روز، هنگامی که جیمز به او پیوست این گروه دیگر شکل گرفته بود.آن دو اولین آهنگ را با یک دستگاه ارزان قیمت ضبط کردند درحالیکه جیمز وظیفه خواندن و نواختن گیتار ریتم و بیس را به عهده گرفت، لارس نواختن درام را به عهده گرفت و به تنظیمات موسیقی کمک کرد و نقش گرداننده را داشت. سرانجام ران مک گاورنی برای نواختن گیتار بیس به گروه پیوست و دیو ماستین وظیفه نواختن گیتار را اتخاذ کرد. گروه اسم خودمانی متالیکا به معنی «یورش متال جوان» را انتخاب کرد و شروع به اجرای برنامه در شهر لس آنجلس کرد و در گشایش کنسرت گروههایی چون ساکسون قطعاتی اجرا میکرد. آنها سرانجام دمویی تمام عیار به نام «نبود زندگی تا چرم» را ضبط کردند. این دمو در داخل و خارج توسط لارس و دوستان خرید و فروشکننده نوارهای متالش پخش شد. «نبود زندگی تا چرم» توجه جمعیت زیرزمینی متال را برانگیخت و گروه علاقهمندانی خصوصا در سانفرانسیسکو و نیویورک پیدا کرد. سپس دو برنامه در سانفرانسیسکو اجرا کردند و گروه تماشاچیان آنجا را از تماشاچیان «آنجایند که دیده شوند» در لس آنجلس، دوستانهتر یافت. آنجا همچنین توجه گروه خوب و آیندهدار تروما خصوصا نوازنده گیتار بیس آنها یعنی کلیف برتون را جلب کردند. سرانجام متالیکا به شمال ایالت نقل مکان کرد و کلیف به گروه پیوست.
در نیویورک یک نسخه از «نبود زندگی تا چرم» به صفحهفروشی جان زازولا که به درستی بهشت متال نام داشت راه یافت. زازولا به سرعت متالیکا را استخدام کرد تا به شرق بیایند و چند برنامه اجرا و یک آلبوم ضبط کنند. گروه به نیویورک رفت، تنها برای اینکه به اطلاع گرداننده و تولیدکننده خود برسانند که: «نوازنده گیتار لید ما باید برود». رادی مارک ویتاکر گیتاریست گروهی را در سانفرانسیسکو پیشنهاد کرد و در اول آوریل ۱۹۸۳ کرک همت به متالیکا پیوست. آلبوم اول متالیکا «همهشان را بُکُش» در اواخر ۱۹۸۳ انتشار یافت.
بهدنبال انتشار «همهشان را بکش» گروه به اجرای کنسرت در شهرهای مختلف پرداخت. در سال ۱۹۸۴ آلبوم دوم با نام «بر آذرخش بران» ضبط و منتشر شد. این آلبوم درحالیکه لحن معترضانه «همهشان را بکش» را حفظ کرده بود، هم از لحاظ موسیقی و هم از لحاظ مفاهیم شعری از آلبوم اول پختهٔتر بود. قابل توجهترین آهنگ از میان ۸ ترانه «بر آذرخش بران»، ترانه چهارم بود، یعنی «رنگ باختن بهسوی سیاهی». این آهنگ که الهام گرفته از دزدی وسایل گروه در اوایل همان سال در بستون بود، به شکل نسبتاً ژرفی به موضوع شکست و ناکامی میپردازد. ترانههای دیگر از «سفینه عشق اچپی» و فیلم «ده فرمان» الهام گرفته شدهاند. گروه قرار داد دیگری با موسسه بزاگ مدیریت «کیو-پرایم» و درست بعد از آن با شرکت معروف ضبط الکترا بست.
در سال ۱۹۸۶ آلبوم سوم متالیکا «استاد خیمهشببازی»انتشار یافت و گروه بههمراه آزی آزبورن به اجرای تور پرداخت. متالیکا به بلندیهای تازه میرسید. آلبوم جدید به رتبه ۲۹ دستیافت و از حضور ۷۲ هفتهای در جدول پرفروشهای آمریکا لذت برد. هنگامی که بازوی جیمز در ورزش اسکیت بورد شکست، گروه با افت کوچکی مواجه شد. جان مارشال تا بهبودی جیمز به گروه پیوست. با تور آزی کل گروه به اروپا رفت و تدارک سفری مخاطرهانگیز به خاور دور را دید. همه امیدوار بودند جیمز بتواند وظیفه خود را در نواختن گیتار به عهده گیرد ولی در اولین برنامه اروپایی مارشال بهجای جیمز گیتار نواخت و جیمز در ۲۶ سپتامبر ۱۹۸۶ برای انجام وظایف خود دوباره به گروه پیوست. این آخرین باری بود که گروه با کلیف برنامه اجرا کرد. صبح روز بعد اتوبوس حامل اعضای گروه به طور غیرقابل کنترلی سُر خورد و واژگون شد. در این حادثه کلیف برتون کشته شد. کلیف علاوه بر نوازندگی بیس، برای گروه مثل معلم و مربی نیز بود. او فرزانگی موسیقیایی و نگرش «خودت باش» را در اختیار گروه میگذاشت..
جیسون نیوستد از میان ۴۵ درخواستکننده برای عضویت در متالیکا انتخاب شد. علت این انتخاب تواناییهای او و داشتن عادتهای مشابه با گروه بود. تصمیم بر این گرفته شد که مجدداً به حال و هوای تور باز گردند تا هم نوازندهٔ بیس جدید را با امور آشنا کنند هم سرپوشی بر غم از دست دادن کلیف بگذارند. گروه به بهانه معرفی جیسون صفحهای از کلیه آهنگهای ضبطشده منتشر کرد. صفحه با نام «بازدیدی دوباره-دوباره از روزهای گاراژ» منتشر شد که به نظر دنبالهٔ «بازدیدی دوباره از روزهای گاراژ» است که در سال ۱۹۸۴ بهصورت «طرف دوم» منتشر شده بود.
وقتی جیسون جای ثابتی در گروه بهدستآورد، برای ضبط آلبوم چهارم خود «… و عدالت برای همه» آماده شد. «… و عدالت برای همه» که در اوت ۱۹۸۸ منتشر شد، در ردهبندی پرفروشهای آمریکا به رتبه ۶ دست یافت و نامزد جایزه «گرمی» برای بهترین گروه «متال/هارد راک» شد. گروه دوباره به اجرای تورهای گستردهای در کشورهای مختلف پرداخت. دو ترانهٔ آلبوم «عدالت» بهطور مستقل در آمریکا منتشر شد و گروه برای ترانهٔ «تک مانده» جراتِ ساختِ اولین ترانهٔ ویدیویی را به خود داد و سرانجام برای اجرای مستقل «تک مانده» به جایزه گرمی دست یافت.
در سال ۱۹۹۱ گروه آلبومی با نام خود، با عنوان «آلبوم سیاه» را منتشر کرد. این آلبوم که با تولیدکنندگی باب راک منتشر شد نسبت به آلبومهای قبلی کاری تازه بود. آهنگها کوتاهتر و نواها پُرتر، عمیقتر و با یکنواختی کمتر بودند.
«آلبوم سیاه» فورا در نقاط مختلف جهان رتبه اول را کسب کرد و هفتهها در صدر ماند. چندین ترانه از این آلبوم بهطور مستقل یا ترانه ویدیویی منتشر شد. این آلبوم موفقترین آلبوم متالیکا تا به امروز است. گروه جایزههای متعددی از جمله یک گِرَمی برای خود آلبوم و چندین جایزه «ام-تیوی» و «جایزه موسیقی آمریکا» را به خود اختصاص داد. گروه تورهای بسیاری گذاشت، به تنهایی در توری موسوم به «شامگاهی با متالیکا»، با گروه گانز ان روزز و یا در فستیوالهای متعدد به اجرای برنامه پرداخت. متالیکا آلبوم سیاه و همچنین ترانههای دیگر را به میان مردم برد.
ینج سال طول کشید که آلبوم بعدی متالیکا منتشر شد. آلبومی با نام «لود» که طولانیترین آلبوم متالیکا تا آن زمان بود. این آلبوم شامل ۱۴ آهنگ بود و تمامی ظرفیت موجود بر روی سیدی را پر کرد. این آلبوم و نیز آلبوم بعدی «ریلود» که در سال ۹۷ منتشر شد، تولیدکنندگان مشترک داشتند و هر دو آلبوم با هم نوشته و تقریباً همزمان ضبط شد و ادامهدهنده راهی بود که با «آلبوم سیاه» آغاز شد. از لحاظ موسیقی پر محتوا و کوبنده، ترانهها رها، قدرتمند و التقاطی بودند، منصفانه نیست اگر بگوییم متالیکا تغییر زیادی کرد؛ چراکه گروه همان گروهی است که «همهشان را بکش» و «…و عدالت برای همه» را ضبط کرده ولی دوقلوهای لود، متالیکایی را نشان میدهد که دوران «فقط نگرش، فقط سرعت» را پشت سر گذاشته و به نگرش «خودت باش» بازگشتهاست.
با به پایان رسیدن تورهای پی در پی «لود» و «ریلود» و احتمالاً پایان این مرحله از متالیکا کاملاً طبیعی است که گروه تا حدی دروننگر شود. درحالیکه آلبومهای لود از لحاظ شعر بخش قابل توجهی از آنچه را که در درون ماست، به شکلی عاطفی و ناخداگاه منتشر میکرد، اما زمان آن میرسید که به درون آنچه که این گروه را ساخته بود نگریسته شود.
هیچ بازتابی بهتر از تاثیراتش، متالیکا را، متالیکا نمیسازد. مانند ۱۹۸۱ که آغاز به کار کردند و ۱۹۸۴ با «بازدید دوباره از گاراژ» و «بازدیدی دوباره-دوباره از گاراژ » در ۱۹۸۷، گروه به گاراژ بازگشت؛ متالیکا همواره گروه گاراژی بوده و هست. خواه در زیرزمین کرک یا رستوران جیسون یا در دخمه لارس و خواه بر روی صحنه و مقابل ۵۰۰۰۰ تماشاچی، متالیکا همیشه همان ترانه یا ردیف را مینوازد که جایی در کنار جاده مینوازد، که جایی در کنار جاده، آنها را یاری کرده بود.
گروه تا به حال دو پروژه «گاراژی» به صورت «طرف دوم» منتشر کرده و در حقیقت پروژههای «روزهای گاراژ» چنان قابل جمعآوری و کمیاب شدهاند که نسخه نه چندان خوب آنها با قیمتهای سرسامآور به فروش میرسد. گروه ۱۱ ترانه جدید را انتخاب کرده و سومین پروژه «گاراژی» خود را باز هم با همراهی باب راک ضبط کرد. آلبوم به درستی «گاراژ الحاقی» نام گرفت چرا که تمام ترانههای گاراژی قبلی را همراه با ۱۱ ترانهٔ جدید در خود داشت.
متالیکا بههمراهی ارکستر «اِس اَند اِم» در سال ۱۹۹۹ آلبوم زنده سانفرانسیسکو را به رهبری مایکل کیمن منتشر کرد. آلبوم به سرعت در مکان دوم جدولها جای گرفت. ترانه «ناپدید میشوم» که برای موسیقی فیلم «ماموریت غیر ممکن ۲» نوشته شده بود یکی از ترانههای این آلبوم است.
در سال ۲۰۰۰ گروه سایت «نپستر» (یک سرویس فایل اشتراکی اینترنتی را که به اعضا اجازه میداد از کامپیترهای یکدیگر موسیقی دانلود کنند)، به علت نقض قانون حق تاًلیف به دادگاه کشاند. اما چندی بعد شکایت خود را پس گرفت – شاید بیشتر بهخاطر تاثیر بدی که بر جای گذاشته بود.
در ژانویه سال ۲۰۰۱ جیسون نیوستد اعلام کرد که از گروه کنارهگیری کردهاست و در آوریل همان سال، هتفیلد ESPN است. درست بعد از شرکت در جوایز آلریک و همت به استودیو رفتند تا کار بر آلبوم بعدی را آغاز کنند و هتفیلد مسئولیت گیتار بیس را به عهده گرفت. اما در اول آگوست تمامی برنامههای ضبط و دیگر برنامههای گروه قطع شد و جیمز هتفیلد برای ترک اعتیاد خود به الکل، به مرکز ترک اعتیاد مراجعه کرد.
پس از بهبودی جیمز هتفیلد، «باب راک» جای خالی «نیوستد» را در جلسههای ضبط آلبوم پر میکند و درنتیجه گروه پس از ۳ سال آلبوم جدید خود را به بازار عرضه کرد. اسم آلبوم «خشم مقدس» میباشد که دارای نقدهای دوگانه بوده و آلبومی قابل بحث است. این آلبوم از ۱۱ ترانه تشکیل شدهاست و برای اولین بار در تاریخ هنری متالیکا دارای گیتار سولو نمیباشد.در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۰۳ رابرت تروهیو رسما به عنوان نوازنده گیتار بیس جدید متالیکا معرفی میشود و به همراه گروه در تور دیوانهوار عصبانی از دنیا آغاز به کار میکند
در سال ۲۰۰۸ و پس از ۵ سال متالیکا آلبوم آهنربای مرگ را با تهیهکنندهٔ جدیدشان ریک روبین منتشر کرد که اولین آلبوم آنها است که بههمراه «رابرت تریجیلو» ضبط میشود و پنجمین آلبوم که در صدر جدول پرفروشترینها قرار میگیرد، که این خود رکوردی به حساب می آید. متالیکا با این آلبوم بازگشت به ریشه خود یعنی ترش متال کردهاست و با آهنگهای طولانی و سولوهای خشن و ریتم تند به موسیقی سالهای دهه ۸۰ میلادی خود برگشتهاست. در سال ۲۰۰۹ متالیکا رسما وارد تالار مشاهیر راک اند رول شد و پس از آن در تور کنسرت تبلیغاتی آلبوم جدیدشان به نام تور
مغناطیسگر دنیا (World Magnetic Tour) شرکت کردند.
اعضا
فعلی
لارس اولریخ: درام (۱۹۸۱ - تا کنون)
جیمز هتفیلد: آواز، گیتار ریتم (۱۹۸۱ - تا کنون)
کرک همت: گیتار لید (۱۹۸۳ - تا کنون)
رابرت تروجیلو: گیتار بیس (۲۰۰۳ - تا کنون)
قبلی
دیو ماستین: گیتار لید (۱۹۸۲ - ۱۹۸۳)
کلیف برتون: گیتار بیس (۱۹۸۲ - ۱۹۸۶)
جیسون نوستد: گیتار بیس (۱۹۸۶ - ۲۰۰۱)
لوید گرنت: گیتار لید (۱۹۸۱)
ران مکگاونی:گیتار بیس (۱۹۸۲)
درباره
جیمز هتفیلد
قد: ۱٫۸۵، وزن: ۸۱ کیلو، موهای بلوند و چشمان آبی.
وظیفه: خواندن و نواختن گیتار.
وضعیت تاهل: متاهل در ۱۷ آگوست ۹۷، دارای سه فرزند.
متولد: سوم آگوست ۱۹۶۳.
قبل از متالیکا: در گروههای Obsession ،Phantom Lord ،Leather Charm کار میکرد.
گروههای مورد علاقه: Black Sabbath ،Motorhead ،Ted Nugent.
اولین کنسرت: اروسمیث، ۱۹۷۸ در کالیفرنیا.
توصیف خود: قدرتمند، مورد اعتماد، سمج.
تجهیزات:
Guitars Black Explorer (Wolf) Black Explorer (Snake) Black Explorer (Deer Skull) Black Explorer (Dot) Black Explorer (Eagle) E.S.P. Black Explorer/Double-Neck (Ducks) Amps Mesa Boogie Strategy ۴۰۰ Power Amps Mesa Boogie Triaxis Preamp (Stock) Mesa Boogie Triaxis Preamp (Modified) Mesa Boogie Custom Graphic E.Q. Unit Mesa Boogie Amp Switcher Mesa Boogie ۴x۱۲ Speaker Cabinets Other Shit Bradshaw RSB-۱۲ Switching System and Pedal Board Bradshaw Patch Bay Custom Boss SE-۵۰ Stereo FX Processor Juice Goose Rack Power ۳۰۰ Aphex Parametric E.Q. Morley Rack Mount Unit Custom Sony ۸۲۰ Wireless Receivers and Transmitters Nady ۹۵۰ UHF Receivers and Transmitters Ernie Ball Strings Gibson Strings Dunlop Guitar Picks EMG Pickups Pro Co Sound Cables Ascot Road Cases Ultra Case Guitar Stand Peterson ۵۲۰ Strobe Tuner Earth III Guitar Straps Silver Bullet (Extra Cold)
لارس اولریچ
قد: ۱،۷۰، وزن: ۵۹ کیلو، موهای قهوهای روشن و چشمان آبی.
وظیفه: نواختن درام.
متولد: ۲۶ دسامبر ۱۹۶۳، دانمارک و همراه پدر و مادرش به نیوپرت بیچ، نزدیک لوس آنجلس آمد.
وضعیت تاهل: متاهل در ژوئن ۱۹۹۷.
قبل از متالیکا: هیچ و خود هسته اولیه متالیکا بود.
گروههای مورد علاقه: DiamondHead ،Motorhead ،Deep Purple.
اولین کنسرت: دیپ پرپل، ۱۹۷۳ در کپنهاگ.
توصیف خود: پیشگو، سمج، بیاختیار، احمق، جیغجیغو و پرحرف.
تجهیزات:
Zildjian Cymbals ۱۴" Z Dyno Beat HH ۱۷" A Medium Crash ۱۸" A Medium Crash ۱۴" Z Dyno Beat HH ۱۷" A Medium Crash ۲۰" A Custom Swish ۱۸" Oriental China Crash ۱۹" A Medium Crash ۱۸" Medium Crash ۲۰" Z Custom China Boy Arsstar II Drums ۱۶ x ۲۴ Bass ۱۶ x ۲۴ Bass ۱۱ x ۱۲ Tom Tom ۱۲ x ۱۳ Tom Tom ۶٫۵ x ۴ Bell-Brass Snare ۱۶ x ۱۸ Floor Tom ۱۶ x ۱۸ Floor Tom Hardware (Qty) Tama Titan Cymbal Boom Stands HC۱۰۴TB (۸) Tama HP۴۵ Pro Beat Pedals (۲) Tama Titan HS۹۰ Snare Stand (۱) Tama Titan HT۹۰ Throne (۱) Tama Lever-Glide HH۹۵NL Hi-Hat (۱) Tama X-Hat HH۹۵XH (۱) Remo Drumheads Tom Tom Batterheads D Pinstripes Tom Tom Bottomheads D Ebony Bass Batterheads D Pinstripes Snare Batterheads D Coded Reverse Dot Snare Bottomheads D Embassador Snarehead
کرک همت
قد: ۱،۷۰، وزن: ۶۱ کیلو موهای قهوهای و چشمان قهوهای.
وظیفه: گیتار لید، همخوان.
متولد: ۱۸ نوامبر ۱۹۶۲، سانفرانسیسکو، کالیفرنیا.
وضعیت تاهل: متاهل در سوم ژوئن ۱۹۹۸ در هاوائی.
قبل از متالیکا: نواختن در گروه Exodus.
گروههای مورد علاقه: Ji Hendrix ،UFO ،Black Sabbath ،Deep Purple ،Led Zeppelin ،Kiss ،Joe Satriani.
اولین کنسرت: ایگلز.
توصیف خود: زشت، بدبو، خوشحال، ترقیخواه و کنجکاو.
تجهیزات:
Guitars E.S.P. M-۲ Skull #۱ E.S.P M-۲ Skull #۲ E.S.P M-۲ Ouija E.S.P M-۲ F--k You Fly-V Devil Les Paul, Jr. Spider Gibson Les Paul, black Fender Stratocaster-S.R.V., black Fender Stratocaster, natural finish Jackson Fly-V, black Ibanez Stratocaster, black Amps Mesa Boogie Strategy ۴۰۰ power amps Mesa Boogie MK IV Amp Mesa Boogie ۴ x ۱۲ speaker cabinets Mesa Boogie Triaxis preamp Nady ۱۲۰۰ Wireless receivers and transmitters ADA MP-۱ preamp ADA MQ-۱ E.Q. Marshall practice amps
Other Shit Alesis Data Disk Juice Goose power strip Eventide H۳۰۰۰ SE Boss SE-۵۰ Rocktron Juice Extractor Custom Audio Electronics preamp Multiple Foot Pedals Custom Rackmount EMB Audio Remote Wah units EMB/Ernie Ball Wah Pedals-custom Aphex Parametric E.Q. Rocktron Patchmate Bradshaw Switching System Bradshaw Patch Bay Custom Marshall ۴ x ۱۲ speaker cabinets Ascot Road cases Dunlop pedals Dunlop picks Pro-Co sound cables EMG Pickups Peterson ۵۲۰ strobe tuner Floyd Rose Tremelo Systems Dean Markley strings Whirlwind channel boxes Ultra guitar stands Rocktron RSB-۱۸F pedal
boards Ibanez Tube Screamer R & R road cases DiMarzio guitar straps
آلبومها
آلبومهای استودیوای
۱۹۸۳ - Kill 'Em All
۱۹۸۴ - Ride The Lighting
۱۹۸۶ - Master of Puppets (استاد خیمهشببازی)
۱۹۸۸ - And Justice For All...
۱۹۹۱ - (Metallica (Black Album
۱۹۹۶ - Load
۱۹۹۷ - ReLoad
۲۰۰۳ - St. Anger
۲۰۰۸ - Death Magnetic (آهنربای مرگ)
دیگر آلبومها
۱۹۸۷ - The $۵٫۹۸ E.P.: Garage Days Re-Revisited
۱۹۹۳ - Live Shit: Binge & Purge
۲۰۰۴ - Some Kind of Monster
New Demo - ۲۰۰۸
هتفیلد و همت در حال اجرا، لندن (۲۰۰۸)